Friday, July 10, 2015

ဝါက်စဥ္ ( ၇ )

                                            ဝါက် ( ၇ )

(က)။  ပုေဗၺနိဝါသာနုႆတိဉာဏာယာတိ ဧဝံ အဘိညာပါဒေက ဇာေတ   
         ဧတသၼႎ  စိေတၱ ပုေဗၺနိဝါသာနုႆတိမွိ ယံ ဉာဏံ တဒတၳာယ။ 
( ခ )။  တတၳ ပုေဗၺနိဝါေသာတိ ပုေဗၺ အတီတဇာတီသု နိဝုတၳကၡႏၶာ။ 
( ဂ )။  နိဝုတၳာတိ အဇၩာဝုတၳာ အနုဘူတာ အတၱေနာ သႏၲာေန ဥပၸဇၨိတြာ 
         နိ႐ုဒၶါ ။
(ဃ)။  နိဝုတၳဓမၼာ ဝါ နိဝုတၳာ။
( င )။  ေဂါစရနိဝါေသန နိဝုတၳာ။
( စ )။  အတၱေနာ ဝိညာေဏန ဝိညာတာ ပရိစၧိႏၷာ။
(ဆ)။  ပရဝိညာဏဝိညာတာပိ ဝါ ဆိႏၷဝဋဳမကာနုႆရဏာဒီသု။ 

                                          ------------------------
( ၁ )။  (က) ၌ သံဝေဏၰတဗၺပုဒ္ကိုသာ သံဝဏၰနာႏွင့္အညီ အနက္ေပးပါ။
( ၂ )။  ( ခ ) အႏုသေႏၶ၊ (ဃ) သေဘာဂပုစၧာ၊ ( င ) အႏုသေႏၶ၊ (ဆ) ေစာဒနာ 
          က်မ္းတက္ခ့ဲပါ။
( ၃ )။  ( ခ ) စေသာဝါက်မ်ားကို အေၾကာင္းျပ အမည္ေပး၍ (ဆ) ဝါက် 
          ပရဝိညာဏဝိညာတာ ပုဒ္ကို သဒၵါနည္းစာစပ္ပါ။
( ၄ )။  (ဃ) နိဝုတၳဓမၼာ၊ ဆိႏၷဝဋဳမကာ ပုဒ္တို႔ကို အစိတ္အေပါင္း ဝစနတၳျပဳ၍
          အေပါင္းကိုသာ ဉာတ္နည္းအရ ေကာက္ျပပါ။
( ၅ )။  နိ႐ုဒၶါ၊ နိဝုတၳာ၊ သႏၲာေန၊ ပရိစိၧႏၷာ၊ ဝဋဳမ။
( ၆ )။  ( က-ခ-ဂ-ဃ ) ဝါက်မ်ားကို သံဝဏၰနာ အမည္ၫြန္းပါ။
( ၇ )။  (ဃ) ၌ နိဝုတၳာ / နိဝုတၳာတိဟု ပါဌ္ႏွစ္ေထြရွိရာ သင့္ရာပါဌ္ကို ယုတၱိျပ
          ဆုံးျဖတ္ပါ။
( ၈ )။ ( ခ ) ဝါက်၌ ပုေဗၺနိဝါေသာ ပုဒ္ကို နယူပစာရထုတ္ပါ။
(၁၀)။  (ဆ) ၌ ဝဋဳမ-ပုဒ္ကို ေဝဝစနာဟာရ ေနတၱိနည္း ထုတ္ပါ။

                                         ------------------------
                                            နံပါတ္ ( ၁ )
       ပုေဗၺနိဝါသာနုႆတိဉာဏာယ၊ ေရွးလြန္ေလၿပီးကုန္ေသာ ဘဝတို႔၌
မွီစြဲ၍ ေနအပ္ဖူးကုန္ေသာ ခႏၶာတို႔ကို ေအာက္ေမ့တတ္ေသာ သတိ၌(ႏွင့္) ယွဥ္ေသာ ဉာဏိအက်ဳိးငွာ။ 
       ( ဝါ ) ေရွးလြန္ေလကုန္ၿပီးေသာဘဝတို႔၌ မိမိသူတပါး ဝိညာဥ္ျဖင့္ 
အာ႐ုံျပဳ၍ေနၾထငမးအားျဖင့္ ေနအပ္ဖူးကုန္ေသာ ခႏၶာႏွင့္အမည္အႏြယ္
စေသာပညတ္တို႔ကို ေအာက္ေမ့တတ္ေသာ သတိႏွင့္ ယွဥ္ေသာ ဉာဏ္အကိ်ဳးငွာ
ဟု အဖြင့္ႏွင့္အညီ ေပးပါ။

                                                 နံပါတ္ ( ၂ )
       ဤသို႔ (က)ျဖင့္ ပုေဗၺနိဝါသာနုႆတိဉာဏ-ပုဒ္ကို အက်ဥ္းအားျဖင့္ျပဆို
ၿပီး၍။ ယခုအခါ၌ အက်ဥ္းအားျဖင့္ ဖြင့္ဆိုၿပီးေသာ အနက္ကို ခ်ဲ႕ျပလိုေသာ
အ႒ကထာဆရာသည္ ပုေဗၺနိဝါသကို ေရွဦးစြာျပၿပီး၍ ထိုပုေဗၺနိဝါသ၌ သတိႏွင့္
ဉာဏ္တို႔ကို ျပျခင္းငွာ ( ခ ) ကိုမိန္႔။
         သေခၤေပန ဝုတၱမတၳံ ဝိဝရေႏၲာ ပုေဗၺနိဝါသံ တာဝ ဒေႆတြာ တတၳ သတိဉာဏာနိ ဒေႆတုံ ‘‘ပုေဗၺနိဝါေသာ’’တိအာဒိမာဟ။
( သာရတၳဋီကာ-၃၈၈ )

                                              (    တနည္း  )
       (က)ျဖင့္ ပုေဗၺနိဝါသာႏုႆတိယံ ဉာဏံ ပုေဗၺနိဝါသာႏုႆတိဉာဏံ ဟူေသာ
ဝစနတၳကိုျပဆို ၿပီး၍။
       ယခုအခါ၌ ပုေဗၺနိဝါသကိုလည္းကာင္း , ပုေဗၺနိဝါသာႏုႆတိ-ကို 
လည္းေကာင္း ထိုပုေဗၺနိဝါသာႏုႆတိ၌ ဉာဏ္ကိုလည္းေကာင္း ေဝဖန္ေသာအားျဖင့္ ျပျခင္းငွာ ( ခ )ဝါက်ကို မိန္႔။ ( ဝိမတိဋီကာ ႏွင့္ အ႒ကထာတိုက္ၾကည့္ပါေလ )
       ဣဒါနိ ပုေဗၺနိဝါသံ ပုေဗၺနိဝါသာနုႆတႎ တတၳ ဉာဏၪၥ ဝိဘာဂေတာ ဒေႆတုံ တတၳာတိအာဒိ ဝုတၱံ။ ( ဝိမတိဋီကာ-၇၈ )

                                    ( င ) သေဘာဂါပုစၧာတက္ပုံ။
       ဆရာ ဆရာသည္ ( ခ ) ျဖင့္ ပုေဗၺနိဝါသ၌ နိဝါေသာပုဒ္ကို နိဝုတၳကၡႏၶာဟု
ဖြင့္ဆိုေတာ္မူ၏ ။ 
       ယင္း နိဝုတၳသည္ အဇၩာဝုတၳာ ေဂါစရဝုတၳ ဟု ႏွစ္မ်ိဳးရွိရာတြင္ ေဂါစရနိဝုတၳကို
ဆိုလိုပါသေလာ။
      အဘယ္ နိဝုတၳကို ဆိုလိုပါသနည္း။ ဤသို႔ စုဒ္ေၾကာင္. (ဃ) ကိုမိန္႔။

                                           (ဃ) အႏုသေႏၶတက္
       ဤသို႔ ( ခ ) ျဖင့္ / (က+ခ) တို႔ျဖင့္ မိမိသႏၲံ၌ အက်ံဳးဝင္ေသာ တရား
( ခႏၶာ ) ၏ အစြမ္းျဖင့္ နိဝါသ သဒၵါ၏အနက္ကို ျပဆိုၿပီး၍။
       ယခုအခါ၌ မိမိသႏၲံ သူတပါးသႏၲံ၌ သတၱဝါ၏ျပင္ပ ဗဟိဒၶသႏၲံဟု 
အထူး မ-မ သာမညအားျဖင့္ နိဝါသ သဒၵါ၏ အနက္ကိုျပျခင္းငွာ (ဃ) ကို မိန္႔။
       ဧဝံ သသႏၲတိပရိယာပႏၷဓမၼဝေသန နိဝါသသဒၵႆ အတၳံ ဝတြာ ဣဒါနိ အဝိေသေသန ဝတၱဳံ ‘‘နိဝုတၳဓမၼာ ဝါ နိဝုတၳာ’’တိ ဝတြာ ( ဝစတိ )
 [ သာရတၳဋီကာ-၃၈၈ ]
                                          (ဃ) သေဘာဂပုစၧာ
       ဆရာ ဆရာသည္ ( ခ ) / ( က+ခ ) ျဖင့္ ပုေဗၺနိဝါေသာ၌ နိဝါသ-အရ
မိမိသႏၲံ၌ အက်ံဳးဝင္ေသာ တရားတို႔ကို ယူရမည္၏အျဖစ္ကို ဖြင့္ဆိုေတာ္မူ၏။
       နိဝါေသာ-အရ မိမိသႏၲံ၌ အက်ံဳးဝင္ေသာ တရားတို႔ကိုသာ ယူရပါမည္ေလာ။
       အဘယ္တရားတို႔ကို ယူရပါမည္နည္း။
        ဤသို႔ေမးဖြယ္ရွိေသာေၾကာင့္ (ဃ)ကို မိန္႔။
[ အဓိပၸါယ္ ျပန္ရာ၌ မဟုတ္-ဟုဆိုလွ်င္ သမုစၥည္းမလို / မဟုတ္ေသး-ဟု
ဆိုလွ်င္ သမုစၥည္းလိုသည္ (လည္းစကားလုံးပါပါေစ) ]

                                       ( င ) အႏုသေႏၶ
       ဤသို႔ (ဃ) ျဖင့္ ( နိဝါသ-အရ မိမိခႏၶာအစဥ္ သူတပါး ခႏၶာအစဥ္ သတၱဝါ
တို႔၏ျပင္ပ ဗဟိဒၶသႏၲံ ဟု ) အထူး မ-မ သာမည အားျဖင့္ ယူရမည္၏ အျဖစ္ကို
ျပဆိုၿပီး၍ ။
        ယခုအခါ၌ ယင္းစကားရပ္က္ို အက်ယ္ခ်ဲ႕ျပျခင္းငွာ ( င ) ဝါက်ကို မိန္႔။
       [  တံ ဝိဝရိတုံ ‘‘ေဂါစရနိဝါေသနာ’’တိအာဒိ ဝုတၱံ။  ] ( သာရတၳဋီကာ-၃၈၈ )

                                             ( စ ) အႏုသေႏၶတက္
       ဤသို႔ ( င ) ျဖင့္ အာ႐ုံျဖစ္ကုန္ေသာ တရားတို႔၏ ဉာဏ္ျဖင့္ေနအပ္ဖူးသည္၏
အျဖစ္ဟူေသာ နိဝုတၳမည္ပုံကို ျပဆိုၿပီး၍။
       ယခုအခါ၌ ယင္းတရားတို႔၏ မိမိဝိညာဥ္ သူတပါးဝိညာဥ္တို႔၏ အာ႐ုံ၏ အျဖစ္
ေၾကာင့္ ႏွစ္ပါးမျပားရွိသည္၏ အျဖစ္ကိုခ်ဲ႕ျပျခင္းငွာ ( စ ) ဝါက်ကႏု မိန္႔။
       ေဂါစရဘူတာပိ ဟိ ဓမၼာ ဉာေဏန နိဝုတၳာ နာမ ေဟာႏၲိ, ေတ ပန သပရဝိညာဏေဂါစရတာယ ဒုဝိဓာတိ ဒေႆတုံ အတၱေနာတိအာဒိ ဝုတၱံ။ (ဝိမတိ-၇၈)

                                             ( ဆ ) ေစာဒနာတက္
       ဆရာ ဆရာသည္ ( စ ) ျဖင့္ မိမိဉာဏ္ျဖင့္ ပိုင္းျခားသတ္မွတ္ အပ္ၿပီးေသာ
တရားတို႔၏ ေဂါစရနိဝါသ နိဝုတၳ မည္သည္၏ အျဖစ္ကို ျပဆိုၿပီး၍။
       မိမိဉာဏ္ျဖင့္ သိအပ္ပိုင္းျခားအပ္ၿပီးေသာ တရားတို႔ကိုသာ ေဂါစရနိဝါသနိဝုတၳ မည္ပါသေလာ။
        အဘယ္တရားတို႔သည္လည္း ေဂါစရနိဝါသနိဝုတၳမည္ပါေသးသနည္း။
        မိမိဉာဏ္ျဖင့္ သိအပ္ပိုင္းျခားအပ္ၿပီးေသာ တရားတို႔မွ တပါးေသာ
ေဂါစရနိဝါသ နိဝုတၳ မည္သင့္ေသာတရားတို႔ကို မျပဆိုေခ်ေသာ္ ဆရာ့အား
အဗ်ာပိတ အပရိပုဏၰ ေဒါသ သင့္ေရာက္ရာ၏ ။

                                               နံပါတ္ ( ၃ )
       ( ခ )။ သည္ (က) ကိုခ်ဲ႕ျပ ဝိတၳာရဝါက်။  ( ဂ ) သည္ နိဝုတၳပုဒ္ကို ခ်ဲ႕ျပ ဝိတၳာရ
(ဃ)သည္ နိဝါသ-အရ ခႏၶာ အရေကာက္ပုံမွတပါး ဓမၼ-အရေကာက္ပုံကိုျပေသာေၾကာင့္ ပကၡႏၲရ ဝါက်။ ( င ) သည္ (ဃ)ကို ခ်႕ဲျပ ဝိတထၳာရ ။ ( စ+ဆ) သည္ (င) ကို ခ်ဲ႕ျပ ဝိတၳာရ။ (ဆ) သည္ မိမိဝိညာဥ္ သိပုံမွတပါး သူတပါးဝိညာဥ္ျဖင့္ သိပုံကိုျပ ပကၡႏၲရ။

                                            “ စာစပ္ ”
       ပရဝိညာဏဝိညာတာပိ-ကား ကုန္ေသာဟူ၍ အနက္ေပးေသာေၾကာင့္
ဓမၼာ-၌ တုလ်ာဒ္ိကရဏ ဝိေသသန/ဝိေသသ်စပ္။
       တနည္း ။   ။ တို႔သည္ ဟူ၍ အနက္ေပးေသာေၾကာင့္ နိဝုတၳာ-၌ တုလ်တ္/လိဂၤတ္စပ္။

                                            နံပါတ္ ( ၄ ) 
       နိဝသီယႎသူတိ နိဝုတၳာ။ [ ယ-ပစၥည္းသတ္၍ ဣဝဏၰာဂေမာဝါ သုတ္ျဖင့္ ဣ-လာ၍ ဝိၿဂိဳဟ္ျပဳထားသည္ ]
       နိဝုႆိႏၲဴတိ နိဝုတၳာ။ [ တႆစဝဂၢယကာရဝကာရတၱံ သဓာတြႏၲႆ -သုတ္ျဖင့္ ဤေနရာ၌ ဝိဂၢဟ ျပဳမရ၍ ပုဗၺ႐ူပဥၥသုတ္ျဖင့္ ပုဗၺ႐ုပ္ျပဳ၍ ဝိၿဂိဳဟ္ျပဳထားသည္ ]

       နိဝုတၳ-ဝိေသသနပုဒ္အရကား အာ႐ုံျပဳေသာအားျဖင့္ ေနအပ္ခ့ဲကုန္ၿပီး
သည္၏ အျဖစ္ဟူေသာ ဂုဏ္သည္ မုခ်။
       ထို၏ မိမိသူတပါးဝိညာဥ္ျဖင့္ ပိုင္းျခားသိအပ္ေသာ ခႏၶာငါးပါး နိဗၺာန္ ပညတ္
တို႔ႏွင့္ ဂုဏ္+ဂုေဏးစပ္ ဌာႏူ။
       ပုဒ္လုံးအရက ထို.....မွတ္အပ္ေသာ အာ႐ုံျပဳေသာအားျဖင့္ ေနအပ္ခဲ့ကုန္ၿပီးေသာ မိမိသူတပါး ဝိညာဥ္ျဖင့္ ပိုင္းျခားသိအပ္ေသာ ခႏၶာငါးပါး
နိဗၺာန္ ပညတ္တို႔ ရ၏။

        ဆိဇၨိတၳာတိ ဆိႏၷံ
        ဝဇႏၲိ ဧတၳာတိ ဝဋဳမံ ( ဝဇ+ဥမ ) ဓာန္ဋီ
        ဆိႏၷံ ဝဋဳမံ ( ကုသလာကုသလကမၼဝ႗ံ ) ဧေတသႏၲိ ဆိႏၷဝဋုမကာ။
        ဆိႏၷဝဋဳမ-သမာသ္ပုဒ္အရကား ျဖတ္အပ္ၿပီးေသာ ကုသိုလ္အကုသိုလ္ ကံဟု
ဆိုအပ္ေသာ ကမၼဝဋ္သည္ မုခ်။
        ထို၏ ဘုရားရွင္တို႔၏ ပဟာတဗၺ+ပဟာယက အျဖစ္ျဖင့္ စပ္ျခင္းသမၺာန္သည္
ဌာႏူ။
        ဧတ-အညပုဒ္အရကား ......မွတ္အပ္ေသာ ျဖတ္အပ္ၿပီးေသာ ကုသိုလ္အကုသိုလ္ ကံဟုဆိုအပ္ေသာ ကမၼဝဋ္ရွိေသာ ဘုရားရွင္တို႔ ရ၏။
         ဆိႏၷဝဋဳမကာ သမၼာသမၺဳေဒၶါ။ သာရတၳဋီကာ

မွတ္ခ်က္ ။    ။ မဟာပဒါနအ႒အထာ၌ ဝဋဳမႏၲိ ကုသလာကုသလကမၼဝ႗ံ ဝုစၥတိ
-ဟု ဖြင့္၏ ယင္းအ႒ကထာႏွင့္အညီ အထက္ပါအတိုင္း ဉာတ္ေကာက္သည္။ 
အဘိဓာန္၌ကား : ဝဋဳမ သဒၵါကို လမ္းခရီးအနက္ဟုဆိုသည္ ယင္းအလိုေကာက္လွ်င္ “သမာသ္ ပုဒ္လုံးအရကား ျဖတ္အပ္ၿပီးေသာ သံသရာ
လမ္းခရီး ရ၏ဟု ေကာက္ရမည္။

        အႏုႆရီယေတတိ အႏုႆရဏံ။
        ဆိႏၷဝဋဳမကာနံ အႏုႆရဏံ ဆိႏၷဝဋဳမကာႏုႆရဏံ။
[ ဘုရားရွင္တို႔ကို ေအာက္ေမ့ျခင္း ( ဝါ ) ဘုရားရွင္တို႔၏အက်င့္ကို ေအာက္ေမ့ျခင္း ]
                   သာဓက+သာဓယ် စပ္။
        နိဝသီယိတၳာတိ နိဝါေသာ။
        ပုေဗၺ နိဝါေသာ ပုေဗၺနိဝါေသာ။
လြန္ေလၿပီးေသာ ဘဝတို႔ႏွင့္ ေနာက္၌ ေနဖူးေသာ ခႏၶာႏွင့္ အေဘဒ+ေဘဒ အျဖစ္ျဖင့္စပ္။

                                              နံပါတ္ ( ၅ )
        နိဝုတၳ     = နိ-ဝသ+ဥမ   (  ဝသေတာ ဝုတၳ သုတ္ )
        နိ႐ုဒၶါ      = နိ-႐ုဒ+တ
        သႏၲာေန = သံ-တႏု+ဏ
        ပရိစၧိႏၷ    = ပရိ-စိဒိ+တ
        ဝဋဳမ      = ဝဇ+ဥမ  ( ေမာက္အလို ကုမ )

                                             နံပါတ္ ( ၆ )
(က) ပုေဗၺနိဝါသာႏုႆတိမွိ ယံဉာဏံ ပါဌ္ျဖင့္ ပုေဗၺနိဝါသာႏုႆတိဉာဏံ ပုဒ္ကို
ပုေဗၺနိဝါသာႏုႆတိယံ ဉာဏံ ပုေဗၺနိဝါသာႏုႆတိဉာဏံ ဟု သတၱမီတပၸဳရိသ္
သမာသ္ ဝစနတၳျပဳရမည္ဟု သိေစပါသည္။
      ပုေဗၺနိဝါသႏုႆတိယံ-ဆိုလိုလွ်က္ အကၡရာဝိပလႅာသ ( မအူဂဏၭိ )။
/ လိဂၤဝိပလႅာသနည္းျဖင့္ ပုေဗၺနိဝါသာႏုႆတိမွိ ဟု ဆိုထားသည္၏ အျဖစ္ကိုလည္းေကာင္း။
     တတၳာယ-ျဖင့္ ပုေဗၺနိဝါသာႏုႆတိဉာဏာယ၌ အာယ-သည္ နာဝိဘတ္
စသည္တို႔၏ ကာရိယမဟုတ္ စတုတၳီသဝိဘတ္၏ ကာရိယ၏ အျဖစ္ကို သိေစပါသည္။
      ဧဝံ (ပ) စိေတၱ-ဟူေသာ ပါဌ္ျဖင့္ သမာဟိေတစိေတၱစသည္ျဖင့္ ေဟာေတာ္
မူခ့ဲသည့္ အတိုင္း စတုတၳစ်ာန္စိတ္သည္ အဘိဉာဥ္၏ အေျချဖစ္ေသာအခါ၌
ပုေဗၺနိဝါသာႏုႆတိဉာဏ္ကိုရရန္ ေရွ႕႐ူၫြတ္ေစ၏ဟူေသာ အဓိပၸါယ္ကို သိေစပါသည္။
     
( ခ ) ပုေဗၺ အတီတဇာတီသု ပါဌ္ျဖင့္ ပုေဗၺနိဝါေသာ၌ ပုဗၺ အရ ဧကမၸိဇာတႎ အစရွိသျဖင့္ ေဟာေတာ္မူေသာေၾကာင့္ ေရွလြန္ေလၿပီးေသာ ဘဝတို႔ကိုယူရမည္၏
အျဖစ္ကိုလည္းေကာင္း ။ ပုေဗၺ-သဒၵါ၏ ပုေဗၺသု ဟုဆိုလိုလွ်က္ ဗဟုဝုစ္ကို ဧကဝုစ္
အားျဖင့္ ဆိုထားေသာေၾကာင့္ ဝစနဝိပလႅာသနည္း၏ အျဖစ္ကိုလည္ေကာင္း သိေစပါသည္။
      နိဝုတၳကၡႏၶာ-ဟူေသာပါဌ္ျဖင့္ နိဝါေသာ၌ ဏ-ပစၥည္း၏ ကမၼသာဓန အနက္၌သက္သည္၏ အျဖစ္ကိုလည္းေကာင္း ၊ နိဝသီယိတၳာတိ နိဝါေသာဟု 
ကမၼသာဓန ဝစနတၳျပဳရမည္၏အျဖစ္ကိုလည္းေကာင္း ၊ ခႏၶာမွလြတ္ေသာ ေနဖူးေသာ တရားမည္သည္ မရွိရကား နိဝါသ အရ ခႏၶာကို ယူရမည္၏ အျဖစ္ကို
လည္းေကာင္း သိေစပါသည္။
      အေပါင္း သံဝဏၰနာပါဌ္ျဖင့္ ပုေဗၺနိဝါေသာပုဒ္ကို ပုေဗၺနိဝါေသာ ပုေဗၺနိဝါေသာ-ဟု အလုတၱတပၸဳရိသ္ သမာသ္ဝစနတၳျပဳရမည္၏အျဖစ္ကိုသိေစပါသည္။
      နိဝါသသေဒၵါ ကမၼသာဓေနာ, ခႏၶဝိနိမုေတၱာ စ နိဝသိတဓေမၼာ နတၳီတိ အာဟ ‘‘နိဝုတၳကၡႏၶာ’’တိ။ ( သာရတၳဋီကာ-၃၈၈ )

( ဂ ) အဇၩာဝုတၳာဟူေသာ သံဝဏၰနာပါဌ္ျဖင့္ နိဝုတၳဟူသည္ ( ဝါ ) ေနအပ္ဖူးေသာ
ခႏၶာတို႔ဟူသည္ မိမိသႏၲာန္၌ ျဖစ္ဖူးေသာ ခႏၶာပင္တည္းဟူေသာ အဓိပၸါယ္ကို
လည္းေကာင္း။
        အႏုဘူတ-ဟူေသာ သံဝဏၰနာပါဌ္ျဖင့္ မိမိသႏၲာန္၌ျဖစ္ဖူးေသာ ခႏၶာတို႔ဟူသည္ အဖန္တလဲလဲျဖစ္ဖူးေသာ ခႏၶာတို႔ပင္တည္းဟူေသာ အဓိပၸါယ္
ကိုလည္းေကာင္း။
        အတၱေနာ......နိ႐ုဒၶါဟူေသာ သံဝဏၰနာပါဌ္ျဖင့္ အဖန္တလဲတလဲ ျဖစ္ဖူး
ေသာ ခႏၶာတို႔ဟူသည္ မိမိသႏၲာန္၌ျဖစ္ၿပီး၍ ခ်ဳပ္ကုန္ၿပီးေသာ ခႏၶာတို႔ပင္တည္း
ဟူေသာ အဓိပၸါယ္ကိုလည္းေကာင္း သိေစပါသည္။
         နိဝုတၳတာ ေစတၳ သႏၲာေန ပဝတၱတာ, တထာဘူတာ စ ေတ အနု အနု ဘူတာ ဇာတာ ပဝတၱာ, တတၳ ဥပၸဇၨိတြာ ဝိဂတာ စ ေဟာႏၲီတိ အာဟ ‘‘နိဝုတၳာတိ အဇၩာဝုတၳာ အနုဘူတာ အတၱေနာ သႏၲာေန ဥပၸဇၨိတြာ နိ႐ုဒၶါ’’တိ။ ( သာရတၳဋီကာ-၃၈၈ )

(ဃ) သံဝဏၰနာပါဌ္ျဖင့္ ပုေဗၺနိဝါေသာ-၌ နိဝါသအရ ( ဝါ ) နိဝုတၳအရ မိမိခႏၶာ
အစဥ္၌ အက်ဳံးဝင္ေသာ တရားတို႔ကိုသာ ယူရမည္မဟုတ္ေသး သူတပါးခႏၶာ
အစဥ္၌ အက်ဳံးဝင္ေသာတရားႏွင့္ နိဗၺာန္,နာမ,ပညတ္တရားတို႔ကိုလည္း ယူရ
မည္၏ အျဖစ္ကိုသိေစပါသည္။ ( ဆိုခဲ့ၿပီးတာကိုပါ ယူလိုလွ်င္ ဧဝ-သဒၵါထည့္၍ ဆိုရမည္ )

( င ) ပါဌ္ျဖင့္ ဆိုခ့ဲၿပီးေသာ မိမိခႏၶာ၌ အက်ံဳးဝင္ေသာတရား သူတပါးခႏၶာအစဥ္၌
အက်ံဳးဝင္ေသာတရားႏွင့္ နိဗၺာန္ပညတ္တို႔ဟူသည္ ခႏၶာကိုယ္အားျဖင့္ ေနအပ္ခ့ဲဖူးေသာ တရားတို႔မဟုတ္ အာ႐ုံျပဳဖူေသာ ( ဝါ ) အာရမၼဏပစၥည္းျဖစ္ဖူး
ေသာအားျဖင့္ ေနအပ္ခဲ့ဖူးေသာတရားတို႔ပင္တည္းဟု အဓိပၸါယ္ကို သိေစပါသည္။

(စ+ဆ) ပါဌ္ျဖင့္ အာ႐ုံျပဳဖူးေသာ ( ဝါ ) အာရမၼဏပစၥည္းျဖစ္ဖူးေသာအားျဖင့္
ေနအပ္ခ့ဲဖူးေသာ တရားတို႔သည္လည္း မိမိဝိညာဥ္ျဖင့္ ေနအပ္ခ့ဲဖူးေသာတရား
( ဆိႏၷဝဋဳမကျဖစ္ေသာ ပရိနိဗၺာန္စံဝင္ၿပီးေသာ ဘုရားရွင္တို႔၏အက်င့္ကို ေအာက္ေမ့ေတာ္မူရာ၌ ) သူတပါးဝိညာဥ္ျဖင့္ အာ႐ုံျပဳဖူးေသာ တရားတို႔ပင္တည္း
ဟူေသာ အဓိပၸါယ္ကိုသိေစပါသည္။
          ယင္းတရားတို႔ကို ဝိညာဥ္ျဖင့္ အာ႐ုံျပဳ၍ သိအပ္ခါမွ်မဟုတ္ အမည္အႏြယ္အစရွိေသာ အထူးတို႔ျဖင့္ ပိုင္းျခားတတ္ေသာဉာဏ္ျဖင့္ ပိုင္းျခား၍
သိ၏ဟူေသာ အဓိပၸါယ္ကို လည္းေကာင္း သိေစပါသည္။

                                              နံပါတ္ ( ၇ )
  (ဃ)   ဝါက်                    နိဝုတၳာ / နိဝုတၳာတိ
( ဂ ) ၌ နိဝုတၳာဟူေသာပုဒ္ကို တည္ပါဌ္အျဖစ္ ျပဆိုၿပီးျဖစ္ေသာေၾကာင့္ လည္းေကာင္း ၊ သာရတၳဋီကာ၌ ဣဒါနိ အဝိေသေသန ဝတၱဳံ ‘‘နိဝုတၳဓမၼာ ဝါ နိဝုတၳာ’’တိ ဝတြာ-ဟု ဖြင့္ဆိုထားေသာေၾကာင့္လည္းေကာင္း ဣတိ-သဒၵါမပါေသာ
နိဝုတၳာပါဌ္သင့္ပါသည္ ။ အထက္ပါဋီကာႏွင့္ မညီေသာေၾကာင့္ နိဝုတၳာတိပါဌ္မသင့္ ။
        အမွာ ။  ။ နိႆမ်ား၌ကား နိဝုတၳာတိပါဌ္ကို အနက္ေယာဇနာျပသည္။

                                                နံပါတ္ ( ၈ )
       ပုေဗၺ-အရ ေရွလြန္ေလၿပီးေသာ ဘဝ ( ခႏၶာ ) ႏွင့္ နိဝါသ-အရ ခႏၶာတို႔ကို
မျပားဘဲကို ျပားသကဲ့သို႔ဆိုေသာေၾကာင့္ အေဘဒေဘဒူပစာ။ ဥကၠ႒-နည္း တင္ေလ။
      ပုေဗၺနိဝါသာႏုႆတိမွိ-၌ ပုေဗၺနိဝါသာႏုႆတိယံ-ဟုဆိုအပ္ေသာ ဣတၳိလိင္ကို ပုေဗၺနိဝါသာႏုႆတိမွိ-ဟု ပုံလိင္ျပန္ေသာအားျဖင့္ ဆိုေသာေၾကာင့္
လိဂၤဝိပလႅာသနည္း တင္ပါ။
     ပုေဗၺ-၌ ပုေဗၺသု ဟုဆိုအပ္ေသာဗဟုဝုစ္ကို ပုေဗၺ-ဧကဝုစ္အားျဖင့္ ျပန္ေသာေၾကာင့္ ဝစနဝိပလႅာသနညိး တင္ပါ။
      နိဝါေသာ-၌ နိဝါေသာစ နိဝါေသာစ ဟုဆိုလိုလွ်က္ နိဝါသ တပုဒ္ကို အႂကြင္းျပဳ၍ ဆိုေသာေၾကာင့္ ဧကေဒသနည္း/ သာမညနိေႆသနည္း တင္ပါ။

                                             နံပါတ္ (၁၀)
       ဝဋဳမ၏ ေဝစနကား - မေဂၢါ ပေႏၴာ ပေထာ အဒၶါ၊ အဥၨသံ ဝဋဳမံ တထာ။
                                     ပေဇၨာ ယနံ စ ပဒဝီ၊ ဝတၱနီ ပဒၶတိတၳိယံ။ 
                                          ( အဘိဓာန္-၁၉၀-၁၉၁ )
     


        


No comments:

Post a Comment

winnaing007.mm@gmail.com