(က)။ ဣဓ ပန ဝိတကၠာဒိပစၥနီကဓမၼေတဇာဘိဘဝါဘာဝါ သဘာဂါယ စ
ဥေပကၡာေဝဒနာရတၱိယာ ပဋိလာဘာ အယံ တၾတမဇၩတၱဳေပကၡာ-
စႏၵေလခါ အတိဝိယ ပရိသုဒၶါ။
( ခ )။ တႆာ ပရိသုဒၶတၱာ ပရိသုဒၶစႏၵေလခါယ ပဘာ ဝိယ သဟဇာတာ-
ပိ သတိအာဒေယာ ပရိသုဒၶါ ေဟာႏၲိ ပရိေယာဒါတာ။
( ဂ )။ တသၼာ ဣဒေမဝ ဥေပကၡာသတိပါရိသုဒၶိႏၲိ ဝုတၱႏၲိ ေဝဒိတဗၺံ။
(ဃ)။ စတုတၳႏၲိ ဂဏနာနုပုဗၺေတာ စတုတၳံ။
( င )။ ဣဒံ စတုတၳံ သမာပဇၨတီတိပိ စတုတၳံ။
( စ )။ ဈာနႏၲိ ဧတၳ ယထာ တတိယံ ဥေပကၡာဒီဟိ ပၪၥဂႋကံ၊ ဧဝမိဒံ ဥေပ-
ကၡာဒီဟိ တိဝဂႋကံ။ ( ႒ - ၁၂၅ )
++++++++++
( ၁ ) ။ ( ခ ) ကို ဥပမာနဗဟိကရဏနည္းျဖင့္ အနက္ေယာဇနာပါ။
( ၂ ) ။ ( ခ ) ကို သေဘာဂပုစၧာ ၊ ( ဂ ) ေစာဒနာ ၊ ( င ) သေဘာဂါႏုသေႏၶ
တက္ခ့ဲပါ။
( ၃ ) ။ ( ခ ) စေသာဝါက်မ်ားကို အေၾကာင္းျပအမည္ေပး၍ တႆာပုဒ္ကို
သဒၵါနည္းစာစပ္။
( ၄ ) ။ ( ခ ) ပရိသုဒၶါပုဒ္ကို ပမာပေမအား ေလ်ာ္စြာ ဝစနတၳျပဳ၍ ဉာတ္ေကာက္
ျပပါ။
( ၅ ) ။ ဥေကၡာ ၊ ေဝဒနာ ၊ ရတၱိ ၊ ေတဇ ၊ ဂဏန ။
( ၆ ) ။ ( ဃ + င )တို႔၌ အ႒ကထာေဘဂကို ေဖၚ၍ သံဝဏၰနာ အမည္ေပးပါ။
( ၇ ) ။ ( ဂ ) ဝုတၱႏၲိ၊ ဝုတၱာတိ ဟုပါဥ္ႏွစ္ေထြရွိရာ သင့္ရာပါဥ္ကို ယုတၱိျပဆုံးျဖတ္ပါ။
( ၈ ) ။ ( ခ ) ပရိသုဒၶါစႏၵေလခါ ပဘာ၌ နယူပစာကို ဆို႐ိုးက်ေရးပါ။
(၁၀) ။ ( ဂ ) ဝုတၱံ၌ ကတၱားပုဒ္ အရကိုယူ၍ ေဒသနာဟာရေနတၱိနည္း ထုတ္ပါ။
==============
နံပါတ္ - ( ၁ )
တႆာ ပရိသုဒၶတၱာ သဟဇာတာပိ သတိအာဒေယာ ပရိသုဒၶါ ေဟာႏၲိ
ပရိေယာဒါတာ(ဥပေမယ်) ကာဝိယ၊ အဘယ္ကဲ့သို႔နည္း။
( ပဘာကိုၾကည့္၍ ပုစၧာထုတ္သည္ )
ပရိသုဒၶစႏၵေလခါယ ပဘာ ပရိသုဒၶါ ပရိေယာဓာတာ
( ဥပေမယ်ကိုၾကည့္လွ်က္ ပရိေယာဓာတာပုဒ္ လိုက္ထားသည္ ) ။
ေဟာတိ(ဤ ဥပမာနဘက္၌ တၾတမဇၩတၱဳေပကၡကိုငဲ့လွ်က္ ဧကဝုစ္
ႀကိယာထားသည္ နည္းယူပါေလ)
နံပါတ္ - ( ၂ )
( ခ ) သေဘာဂပုစၧာတက္။
ဆရာ ဆရာသည္ (က) ျဖင့္ စတုတၳစ်ာန္၌(ႏွင့္) ယွဥ္ေသာ တၾတမဇၩတၱဳေပကၡာ၏ စင္ၾကယ္ပုံကို အေၾကာင္းႏွင့္တကြ ဖြင့္ဆိုေတာ္မူ၏။ (ေဟာေတာ္မူ၏ဟု သုံးလွ်င္ ဘုရားကိုရည္ၫြန္းသည္)
စတုတၳစ်ာန္၌ တၾတမဇၩတၱဳေပကၡာသည္ သာ စင္ၾကည္ပါသေလာ။
မည္သည့္တရားမ်ားလည္း မည္သည့္အေၾကာင္းေၾကာင့္ စင္ၾကယ္ပါေသးသနည္း။
ဤသို႔ေမးဖြယ္ရွိေသာေၾကာင့္ (ခ)ဝါက်ကိုမိန္႔။ (သတိအာဒေယာကိုၾကည့္၍ အာေဘာ္လုပ္သည္)
( ဂ ) ေစဒနာတက္။
ဆရာ ဆရာသည္ (က+ခ) တို႔ျဖင့္ စတုတၳစ်ာန္၌ ယွဥ္ေသာ တၾတမဇၩတၱဳေပကၡာႏွင့္၊ သတိအစရွိေသာ သဟဇာတ္တရားမ်ား၏ စင္ၾကယ္ပုံကို အေၾကာင္းႏွင့္တကြ ဖြင့္ဆိုေတာ္မူ၏။
ယင္းသို႔ဖြင့္ဆိုသျဖင့္ ရအပ္ေသာတစုံတခုေသာ အက်ိဳးရွိ႕ပါသေလာ။
ရအပ္ေသာ အက်ိဳးက အဘယ္ပါနည္း။
ရအပ္ေသာ အက်ိဳးလဒၶဂုဏ္ကို မျပဆိုေခ်ေသာ္ ဆရာ့အား နိရတၳကေဒါသ သင့္ေရာက္ရာ၏ ဤသို႔ေစာဒနာဖြယ္ရွိ႕ေသာေၾကာင့္ (ဂ) ကို မိန္႔။(သီျခားတသၼာကိုၾကည့္၍ အာေဘာ္ထားသည္)
( င ) သေဘာဂါႏုသေႏၶတက္(ဝိေသသနာႏုသေႏၶ)
ဤသို႔ (ဃ)ျဖင့္ စတုတၳစ်ာန္သည္ ေဒသနကၠမအားျဖင့္ စတုတၳစ်ာန္၏ အျဖစ္ကိုလည္ေကာင္း၊ စတုတၳံ ေဒသိတႏၲိ စတုတၳံဟု ေဒသိတ တဒၶိတ္ ဝစနတၳျပဳရမည္၏ အျဖစ္ကိုလည္းေကာင္း ျပဆိုၿပီး၍။
ယခုအခါ၌ သမာပဇၨနကၠမ အားျဖင့္ စတုတၳမည္သည့္၏ အျဖစ္ကိုလည္းေကာင္း၊ စတုတၳံ သမာပဇၨတီတိ စတုတၳံဟု သမာပဇၨတိ တဒၶိတ္ ဝစနတၳျပဳရမည္၏ အျဖစ္ကိုလည္းေကာင္း ျပျခင္းငွာ ( င ) ကို မိန္႔။
နံပါတ္ - ( ၃ )
( ခ ) သည္ တၾတမဇၩတၱဳေပကၡာ၏ စင္ၾကယ္ပုံမွတပါး သဟဇာတ္တရားမ်ား၏ စင္ၾကယ္ပုံကိုျပေသာေၾကာင့္ ။ ပကၡႏၲရဝါက်
တနည္း။ တၾတမဇၩတၱဳေပကၡာသည္သာ စင္ၾကယ္ပါသေလာဟူေသာ ေစာဒနာဖြယ္ကို ပါယ္ေျဖလို၍ ဆက္တက္လာေသာေၾကာင့္ ဝါက်ာရမ႓ဝါက်။
( ဂ ) သည္ ရအပ္ေသာအက်ိဳးကို ျပေသာေၾကာင့္ လဒၶဂုဏဝါက်။
(ဃ+င) သည္ သံဝေဏၰတဗၺပုဒ္တပါးကို ဖြင့္ျပေသာေၾကာင့္ ပကၡႏၲရဝါက်။
ထိုတြင္ င-သည္ ေဒသနကၠမမွတပါး သမာပဇၨနကၠမကို ျပေသာေၾကာင့္ ပကၡႏၲရဝါက်။
စာစပ္ ။ ။ တႆာကား ၏ ဟူ၍အနက္ေပးရေသာေၾကာင့္ ပရိသုဒၶတၱာဝယ္ တၱ ပစၥည္း၌ သမၺာန္၊ တၱပစၥည္းကား သမၺႏၶီအျဖစ္ျဖင့္ စပ္အပ္၏။
တနည္း။ ။သည္ဟူ၍ အနက္ေပးေသာေၾကာင့္ ပရိသုဒၶတၱာဝယ္ ပရိသုဒၶ ဟူေသာဘာဝေယာဂပုဒ္၌ တုလွ်တ္ ဝစၥ ကတၱား၊ ပရိသုဒၶဟူေသာ ဘာဝေယာပုဒ္က လိဂၤတ္ ဝါစက ကတၱီအျဖစ္ျဖင့္ စပ္အပ္၏။
နိယံ။ ။ တၱ တာ သမၺာန္ ဤႏွစ္တန္ကို ကံႏွင့္ကတၱား နက္ျပန္ျငားက ဘာဝေရွ႕ပုဒ္ ဘာဝယုဂ္မွာ အႏၲတၳာတြင္သာ စပ္ရာၿမဲမွတ္ ၏ျပန္လတ္က ဗဟ်တၳာမွာ စပ္ရၿမဲ။
ကံႏွင့္ကတၱား ျပန္ျငားအပဓာန္ ၏ဟုျပန္က ပဓာန တႏၲနည္းယူေလ။
နံပါတ္ ( ၄ )
ပရိသမႏၲေတာ သုဇၥ်တီတိ ပရိသုဒၶါ။ (ပရိ+သုဓ+တ) ပဘာရ၏။
ပရိ ဥပသာရပုဒ္အရ သမႏၲေဘာဂုဏ္ရ၏။
သုဓ ဓာတ္အရကား စင္ၾကယ္ေသာ အျခင္းအရာအားျဖင့္ျဖစ္ေသာ အ႒ကလာပ္႐ုပ္၏ ဥပါဒ္ရ၏။
တ အရကား ဥပၸါဒဝႏၲျဖစ္ေသာ လ၏အေရးရ၏။ (( ဥပမာနပကၡ))
ပရိသမႏၲေတာ သုဇၩႏၲီတိ ပရိသုဒၶါ။
ပရိအရ သမႏၲေဘာဂုဏ္ရ၏။
သုဓဓာတ္အရကား စင္ၾကယ္ေသာ အျခင္းအရာအားျဖင့္ျဖစ္ေသာ တကြျဖစ္ဖက္ သတိအစရွိ႕ေသာ တရားမ်ား၏ ေအာက္ေမ့ျခင္းစေသာ သတၱိ သရဏစေသာလကၡဏာ အမွတ္ရျခင္းစေသာသေဘာတရားရ၏။
တပစၥည္းအရကား သတၱိမႏၲ လကၡဏဝႏၲ သဘာဝဝႏၲျဖစ္ေသာ သတိအစရွိ႕ေသာတကြျဖစ္ဘက္ ေစတသိက္ ၂၉ပါးရ၏။(( ဥပေမယ်ပကၡ))
စတုတၳံ ဉာတ္ေကာက္
စတုႏၷံ ပူရေဏာ စတုေတၳာ ။ ဝါေရာ( စတု + တၳ )
စတုတၳံ ေဒသိတႏၲိ စတုတၳံ ၊ တံ စတုတၳံ( စတုတၳ + အ )
စတုတၳ အရ ေလးခုေျမာက္အႀကိမ္ဟူေသာ ဂုဏ္သည္မုခ်။
ထို၏ ေဟာအပ္ေသာစ်ာန္ႏွင့္ ဂုဏ္ဂုေဏးစပ္ျခင္း သမၺာန္သည္ ဌာႏူ။
အပစၥည္း အရကား .....မွတ္အပ္ေသာ ေလးႀကိမ္ေျမာက္ဝင္စားအပ္ေသာ စတုတၳစ်ာန္ရ၏။
ထိုသို႔ပင္ရျငားေသာ္လည္း စတုတၳံဟူေသာပုဒ္သည္ ဝိေသသနပုဒ္ျဖစ္၍ ဝိေသသနပုဒ္တို႔၏သေဘာသည္ ဂုဏ္ကိုသာလွ်င္ ပဓာနအားျဖင့္ေဟာၿမဲျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ေလးႀကိမ္ေျမာက္ဝင္စားေသာ စတုတၳစ်ာန္၏ အျဖစ္တည္းဟူေသာ ဂုဏ္သည္သာလွ်င္ ပဓာနအားျဖင့္ရ၏။
နံပါတ္ - ( ၅ )
ဥေကၡာ = ဥ + ဣကၡ + အ ထီအာ
ေဝဒနာ = ဝိဒ + ယု + အ
ရတၱိ = ရႏၨ + တိ
ေတဇ = တိဇ + ဏ
ဂဏန = ဂဏ + ယု
နံပါတ္ - ( ၆ )
(ဃ) ျဖင့္ စတုတၳံစ်ာနံ၌ စတုတၳံပုဒ္ကို စတုတၳံ ေဒသိတႏၲိ စတုတၳံဟုျပဳ၊ အပစၥည္း ေဒသိတတဒၶိတ္အနက္၌သက္၊ ေဒသနကၠမအားျဖင့္ စတုတၳမည္သည့္၏ အျဖစ္ကိုလည္းေကာင္း။
(င)။ စတုတၳံ သမာပဇၨတီတိ စတုတၳံဟု ဟု သမာပဇၨတိတဒၶိတ္ဝစနတၳျပဳ။
အပစၥည္း သမာပဇၨတိတဒၶိတ္အနက္၌သက္။
သမာပဇၨနကၠမအားျဖင့္ စတုတၳမည္သည္၏ အျဖစ္ကိုလည္းေကာင္း။
ယင္းစတုတၳံပုဒ္အရ စတုတၳစ်န္ကို ယူရမည္၏အျဖစ္ကိုလည္းေကာင္း သိေစပါသည္။
နံပါတ္ - ( ၇ )
ဝုတၱႏၲိ /ဝုတၱာတိ
ေသသာ လိဂၤါဒိဂါဒိေနာ ( သမာသ္ တဒၶိတ္ ကိတ္ဟူေသာ ဝါစကႀကီးသုံးပါးသည္ ဝစၥပုဒ္၏ လိင္ သခ်ၤာ ဝိဘတ္ကိုယူကုန္၏ ) ( ယူဆိုတာ တူတယ္ေျပာတာ ) ဟူေသာ ကစၥာယနသာရႏွင့္အညီ ဝုတၱႏၲိ၌ ဝုတၱံဟူေသာ ကိတ္ဝါစကသည္ ဣေမဝဟူေသာ ဝစၥပုဒ္၏ နပုံးလိင္ဧကဝုစ္ကိုယူေသာေၾကာင့္ ဝုတၱံဟူေသာ နပုံးလိင္ဧကဝုစိပါဒ္သာ သင့္ပါသည္။
» ကစၥာယနသာရ၌ ထိုသို႔မိန္႔ဆိုေသာ္လည္း “ပုစၧိတသုတၱႏၲာ ေဝဒလႅႏၲိ ေဝဒိတဗၺံ” ဝိ႒ ၁၊၂၂။ ကိုေထာက္၍ တခ်ိဳ႕ေနရာ၌ ဝစၥပုဒ္(ကံပုဒ္)၏ ဗဟုဝုစ္ကိုမယူဘဲ အာကာရပုဒ္၏ ဧကဝုစ္ကိုလည္း ယူႏိုင္ေသးသည္။
» ဤ၌ကား
ဥေပကၡာသတိပါရိသုဒၶႎဟူေသာ အာကာရပုဒ္၏ လိင္ဝုစ္ကို ယူေစကာမူ ဝုတၱံဟူေသာ နပုံးလိင္ ဧကဝုစ္ပါဒ္သာသင့္ ၊အေၾကာင္းကား ဥေပကၡာသတိပါရိသုဒၶႎ(ဗဟုဗၺီဟိသမာသ္)ဟူေသာ အာကာရပုဒ္သည္ နပုံးလိင္ဧကဝုစ္ပင္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္တည္း။
နံပါတ္ - ( ၈ )
ပရိသုဒၶါ စႏၵေလခါယ ပဘာ ( ပရိသုဒၶါ စႏၵေလခါယ ႏွစ္ပုဒ္သည္ ပဘာဟူေသာ အေရာင္ကိုသာ ရသည္။ အရတူလွ်င္ ဝိဘတ္အတူေရးသင့္ပါလွ်က္ ဝိဘတ္ကြဲ၍ အရကဲြသေယာင္ေယာင္ ေရးထားသည္ ) အေဘဒေဘဒူပစာ ၊
ဥကၠ႒နည္း
မျပားဘဲကို ျပားသကဲ့သိုဆိုျခင္းသည္ အေဘဒေဘဒူပစာသဒၵါမည္၏ ျပယုဂ္ကား ပရိသုဒၶါ စႏၵေလခါယ ပဘာဟူသည္တည္း ဤ ပရိသုဒၶါ စႏၵေလခါယ ပဘာဟူေသာ သဒၵါသည္ စင္ၾကယ္ေသာ လအေရးႏွင့္ အေရာင္တို႔မျပားဘဲ ျပားသကဲ့သို ဆိုျခင္းေၾကာင့္ အေဘဒေဘဒူပစာ သဒၵါမည္၏။
နံပါတ္ - ( ၁၀ )
( ဂ ) ဝုတၱံ၌ ကတၱားပုဒ္အရ ဘုရားရွင္၏ ေလာကီခႏၶာငါးပါးကိူယူ၍ ေလာေကာတိုင္း ထုတ္ပါေလ။
+++++++++++++++++++
No comments:
Post a Comment
winnaing007.mm@gmail.com